Millaista on markkinointi digitaalisessa maailmassa?









Millaista on markkinointi digitaalisessa ympäristössä? Digitalisaation vuoksi monia asioita joutuu nykyään tehdä verkossa. Markkinointi on asia, jota joutuu nykyään myös tekemään verkossa jos haluaa pärjätä kilpailijoitaan vastaan. Missä kanavissa ja miten markkinointi tapahtuu digitaalisessa ympäristössä?

 

Digitaalinen markkinointi

 

Yritysten kannattaa käyttää digitaalista markkinointia, sillä internetin käyttö on yleistynyt todella paljon. Digitaalisen markkinoinnin avulla yritykset pystyvät kohdentamaan mainoksensa tehokkaasti, eikä sen toteuttamiseen tarvita edes suurta budjettia. Mainonnan tulokset on myös helppoa mitata kun markkinointi tapahtuu digitaalisesti. Digimarkkinoinnin avulla yritys pystyy myös ymmärtämään kohderyhmäänsä paremmin.

 

Digitaalinen markkinointi voidaan jakaa kahteen osaan inbound- ja outbound-markkinointiin. Inbound-markkinoinnin avulla asiakkaalle pyritään luomaan mahdollisimman inhimillinen kuva yrityksestä ja saada hänet tekemään tämän avulla ostopäätös tuotteista tai palveluista. Asiakkaat tulevat omatoimisesti yrityksen luokse ja materiaali on opettavaista tai viihdyttävää. Inbound-markkinointia käytetään pod casteissa, blogeissa, verkkovideoissa ja sosiaalisessa mediassa. Outbound-markkinointi on yksisuuntaista ja sillä pyritään saavuttamaan mahdollisimman suuri yleisö. Markkinoija tavoittaa itse asiakkaat ja tavoitteena ei ole viihdyttää tai opettaa. Outbound-markkinoinniksi luetaan TV mainonta, bannerit, puhelinmyynti ja kylmät soitot.

 

Digitaalinen markkinointi internetissä on tullut suuresti esille viimeaikoina. Lähes kaikkialla esille ponnahtaa kysymys evästeiden sallimisesta. Evästeet on luotu seuraamaan käyttäjän käyttäytymistä ja liikkumista netissä. Evästeiden avulla markkinointi on helpompaa kohdentaa tietyille käyttäjille.  

 

Hakukonemainonta ja hakukoneoptimointi

 

Hakukonemainonnassa yrityksen tuotteen mainos tulee asiakkaalle esille jo hakukoneessa. Jos asiakas hakee hakukoneella jotakin mikä liittyy yrityksen tuotteeseen, niin mainos tuotteesta tulee heti asiakkaan eteen. Hakukonemainonta kohdistetaan ainakin Suomessa Googlen hakukoneelle. Hakukoneoptimoinilla tarkoitetaan kuinka hyvin yrityksen verkkosivut tulevat esille hakukoneissa. Mitä paremmin ne tulevat esille, sitä enemmän kävijöitä sivustolla on.

 

Markkinointi sosiaalisen median avulla

 

Sosiaalinen media on loistava tapa markkinoida erilaisia tuotteita ja palveluita. Sen avulla pystyy kohdentamaan markkinointia todella tarkasti halutulle asiakasryhmälle. Esimerkiksi Facebookissa mainostaminen jollekin tietylle ryhmälle. Lähes jokainen käyttää jotakin sosiaalista mediaa, joten se on täydellinen paikka markkinoinnille.

 

Lopuksi

 

Markkinointi on kehittynyt huomattavasti Digitalisaation takia. Yritykset siirtyvät totta kai sinne markkinoimaan missä on eniten ihmisiä. Digitalisaation ansiosta se paikka on internet. Voin vaikka luvata, että seuraavalla kerralla kun käytät internettiä törmäät jonkin yrityksen mainokseen.


Lähteet 

Mäkäräinen-Suni, I. 2021. Markkinointi, myynti ja digitaalisuus, hakukoneoptimointi-ppt


Kommentit

  1. Olen kovasti samaa mieltä siitä, että yritykset voivat kohdentaa mainontaa paljon tehokkaammin kuin ennen! Inbound- ja outbound markkinointi oli itselle täysin uusi asia, joten siitä oli todella kiinnostavaa lukea.

    Pieniä kirjoitusvirheitä löytyy. Kuvia olisi voinut hieman lisäillä enemmän tai liittää käytetyn kuvan keskelle tekstiä. Lähteitä liitetty kivasti tekstiin mukaan! 

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mitä on digitaalinen liiketoiminta

Ykköset ja nollat hyödyksi liiketoiminnassa

Kauppa omalla kotisohvallasi