Millaista on markkinointi digitaalisessa maailmassa?
Millaista on markkinointi digitaalisessa ympäristössä? Digitalisaation vuoksi monia asioita joutuu nykyään tehdä verkossa. Markkinointi on asia, jota joutuu nykyään myös tekemään verkossa jos haluaa pärjätä kilpailijoitaan vastaan. Missä kanavissa ja miten markkinointi tapahtuu digitaalisessa ympäristössä?
Digitaalinen
markkinointi
Yritysten kannattaa käyttää
digitaalista markkinointia, sillä internetin käyttö on yleistynyt todella
paljon. Digitaalisen markkinoinnin avulla yritykset pystyvät kohdentamaan
mainoksensa tehokkaasti, eikä sen toteuttamiseen tarvita edes suurta budjettia.
Mainonnan tulokset on myös helppoa mitata kun markkinointi tapahtuu
digitaalisesti. Digimarkkinoinnin avulla yritys pystyy myös ymmärtämään kohderyhmäänsä paremmin.
Digitaalinen markkinointi
voidaan jakaa kahteen osaan inbound- ja outbound-markkinointiin. Inbound-markkinoinnin
avulla asiakkaalle pyritään luomaan mahdollisimman inhimillinen kuva
yrityksestä ja saada hänet tekemään tämän avulla ostopäätös tuotteista tai
palveluista. Asiakkaat tulevat omatoimisesti yrityksen luokse ja materiaali on opettavaista
tai viihdyttävää. Inbound-markkinointia käytetään pod casteissa, blogeissa,
verkkovideoissa ja sosiaalisessa mediassa. Outbound-markkinointi on
yksisuuntaista ja sillä pyritään saavuttamaan mahdollisimman suuri yleisö.
Markkinoija tavoittaa itse asiakkaat ja tavoitteena ei ole viihdyttää tai
opettaa. Outbound-markkinoinniksi luetaan TV mainonta, bannerit, puhelinmyynti
ja kylmät soitot.
Digitaalinen markkinointi
internetissä on tullut suuresti esille viimeaikoina. Lähes kaikkialla esille
ponnahtaa kysymys evästeiden sallimisesta. Evästeet
on luotu seuraamaan käyttäjän käyttäytymistä ja liikkumista netissä. Evästeiden
avulla markkinointi on helpompaa kohdentaa tietyille käyttäjille.
Hakukonemainonta ja
hakukoneoptimointi
Hakukonemainonnassa
yrityksen tuotteen mainos tulee asiakkaalle esille jo hakukoneessa. Jos asiakas
hakee hakukoneella jotakin mikä liittyy yrityksen tuotteeseen, niin mainos tuotteesta
tulee heti asiakkaan eteen. Hakukonemainonta kohdistetaan ainakin Suomessa Googlen
hakukoneelle. Hakukoneoptimoinilla tarkoitetaan kuinka hyvin yrityksen verkkosivut
tulevat esille hakukoneissa. Mitä paremmin ne tulevat esille, sitä enemmän
kävijöitä sivustolla on.
Markkinointi
sosiaalisen median avulla
Sosiaalinen media on loistava
tapa markkinoida erilaisia tuotteita ja palveluita. Sen avulla pystyy
kohdentamaan markkinointia todella tarkasti halutulle asiakasryhmälle.
Esimerkiksi Facebookissa mainostaminen jollekin tietylle ryhmälle. Lähes
jokainen käyttää jotakin sosiaalista mediaa, joten se on täydellinen paikka markkinoinnille.
Lopuksi
Markkinointi on
kehittynyt huomattavasti Digitalisaation takia. Yritykset siirtyvät totta kai sinne markkinoimaan missä on eniten ihmisiä. Digitalisaation ansiosta se paikka
on internet. Voin vaikka luvata, että seuraavalla kerralla kun käytät internettiä
törmäät jonkin yrityksen mainokseen.
Lähteet
Mäkäräinen-Suni, I. 2021. Markkinointi, myynti ja digitaalisuus, hakukoneoptimointi-ppt
Olen kovasti samaa mieltä siitä, että yritykset voivat kohdentaa mainontaa paljon tehokkaammin kuin ennen! Inbound- ja outbound markkinointi oli itselle täysin uusi asia, joten siitä oli todella kiinnostavaa lukea.
VastaaPoistaPieniä kirjoitusvirheitä löytyy. Kuvia olisi voinut hieman lisäillä enemmän tai liittää käytetyn kuvan keskelle tekstiä. Lähteitä liitetty kivasti tekstiin mukaan!