Liiketoimintaa digitaalisessa maailmassa

 



 

Alustus

 

Digitalisaatio on tuonut kaikenlaisia uusia ja hienoja asioita meidän perusarkeemme. Nykyään on jo vaikea kuvitella miten elämä onnistui ennen digitalisaatiota. Digitalisaation vuoksi elämämme on helpottunut todella paljon. Puhelimilla pääsemme käsiksi valtavaan määrään tietoa kaikkialla, eivätkä kaikki autotkaan enää tarvitse kuljettajaa. Jopa lukioiden ylioppilaskokeita tehdään digitaalisina versioina. Digitaalinen liiketoiminta on todella valtava käsite. Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun tutkija Petri Ahokangas määrittelee digitaalisen liiketoiminnan liiketoiminnaksi, jota digitalisaatio muuttaa.

 

Miten digitalisaatio näkyy liiketoiminnassa?

 

Digitalisaatio on vaikuttanut todella vahvasti myös liiketoimintaan ja siihen miltä se nykyään näyttää. Digitalisaatio on tuonut yrityksille uutta teknologiaa, suuria tietoaineistoja ja uusia liiketoimintamalleja. Näiden asioiden avulla yritykset luovat asiakkaille tuotteita ja palveluita, jotka yhdistävät fyysisen maailman virtuaalisen kanssa. Digitalisaatio liiketoiminnassa on digitaalisia toimia, joita yritykset sisällyttävät liiketoimintaansa.

 

Lähes jokainen yritys käyttää nykyään digitalisaatiota hyödykseen ja jotkut yritykset kuten Foodora ja Wolt käyttävät täysin digitaalista liiketoimintamallia. Kassakoneet ja ajanvaraussysteemit toimivat usein digitaalisesti ja monet yritykset ovatkin luoneet itselleen verkkokaupan, jotta he saavuttaisivat helpommin ja laajemmin asiakkaitaan. Yksi digitalisaation tärkeimmistä asioista onkin ratkaista se, miten tavoitetaan mahdollisimman hyvin ja helposti asiakkaita. Asiakaspalautteita on todella helppoa kerätä nykyään, koska ne voidaan kerätä digitaalisesti. Tämä tuo yrityksille paremmin esille mitä tuotteissa ja palveluissa täytyy kehittää.

 

Digitaalisen liiketoiminnan haittoja

 

Digitalisaatiossa on myös huonoja puolia. Kun toimitaan verkossa, niin aina on vaarana joutua kyberhyökkäyksen kohteeksi. Kyberiskut voivat olla todella haitallisia yrityksille, kuten Amerikkalainen Colonial Pipeline huomasi. Yritys joutui keskeyttämään toimintojaan kyberiskun vuoksi. Yritysten tulee aina kehittää ja ylläpitää tietoturvajärjestelmiä, ettei nämä hyökkäykset onnistu. Toinen ongelma on miten yritykset keräävät asiakkaidensa tietoja ja mihin he niitä käyttävät. Esimerkiksi Facebook joutui ongelmiin kerättyään laittomasti asiakkaidensa tietoja. Kuluttajat voivat jäädä huonoon asemaan tilanteissa, joissa lainsäädäntö ei pysy digitalisaation kyydissä.

 

Lopuksi

 

Liiketoiminnan digitalisaatiossa on paljon hyvää ja se on nykyään lähes pakollista jos haluaa pärjätä markkinoilla. Yritysten tulisi kehittää jatkuvasti toimintamenetelmiään, mutta se tulisi tehdä järkevästi. Digitalisaatio kehittyy uusien keksintöjen avulla jatkuvasti ja yritysten on pysyttävä kehityksessä mukana.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mitä on digitaalinen liiketoiminta

Ykköset ja nollat hyödyksi liiketoiminnassa

Kauppa omalla kotisohvallasi