Liiketoimintaa digitaalisessa maailmassa
Alustus
Digitalisaatio on tuonut
kaikenlaisia uusia ja hienoja asioita meidän perusarkeemme. Nykyään on jo
vaikea kuvitella miten elämä onnistui ennen digitalisaatiota. Digitalisaation
vuoksi elämämme on helpottunut todella paljon. Puhelimilla pääsemme käsiksi
valtavaan määrään tietoa kaikkialla, eivätkä kaikki autotkaan enää tarvitse
kuljettajaa. Jopa lukioiden ylioppilaskokeita tehdään digitaalisina versioina. Digitaalinen
liiketoiminta on todella valtava käsite. Oulun
yliopiston kauppakorkeakoulun tutkija Petri Ahokangas määrittelee digitaalisen
liiketoiminnan liiketoiminnaksi, jota digitalisaatio muuttaa.
Miten digitalisaatio
näkyy liiketoiminnassa?
Digitalisaatio on
vaikuttanut todella vahvasti myös liiketoimintaan ja siihen miltä se nykyään
näyttää. Digitalisaatio
on tuonut yrityksille uutta teknologiaa, suuria tietoaineistoja ja uusia
liiketoimintamalleja. Näiden asioiden avulla yritykset luovat asiakkaille
tuotteita ja palveluita, jotka yhdistävät fyysisen maailman virtuaalisen
kanssa. Digitalisaatio liiketoiminnassa on digitaalisia toimia, joita yritykset
sisällyttävät liiketoimintaansa.
Lähes
jokainen yritys käyttää nykyään digitalisaatiota hyödykseen ja jotkut yritykset
kuten Foodora ja Wolt käyttävät täysin digitaalista liiketoimintamallia. Kassakoneet
ja ajanvaraussysteemit toimivat usein digitaalisesti ja monet yritykset ovatkin
luoneet itselleen verkkokaupan, jotta he saavuttaisivat helpommin ja laajemmin
asiakkaitaan. Yksi digitalisaation tärkeimmistä asioista onkin ratkaista se,
miten tavoitetaan mahdollisimman hyvin ja helposti asiakkaita. Asiakaspalautteita
on todella helppoa kerätä nykyään, koska ne voidaan kerätä digitaalisesti. Tämä
tuo yrityksille paremmin esille mitä tuotteissa ja palveluissa täytyy
kehittää.
Digitaalisen liiketoiminnan
haittoja
Digitalisaatiossa on myös
huonoja puolia. Kun toimitaan verkossa, niin aina on vaarana joutua kyberhyökkäyksen
kohteeksi. Kyberiskut voivat
olla todella haitallisia yrityksille, kuten Amerikkalainen Colonial Pipeline
huomasi. Yritys joutui keskeyttämään toimintojaan kyberiskun vuoksi. Yritysten tulee
aina kehittää ja ylläpitää tietoturvajärjestelmiä, ettei nämä hyökkäykset
onnistu. Toinen ongelma on miten yritykset keräävät asiakkaidensa tietoja ja
mihin he niitä käyttävät. Esimerkiksi Facebook
joutui ongelmiin kerättyään laittomasti asiakkaidensa tietoja. Kuluttajat
voivat jäädä huonoon asemaan tilanteissa, joissa lainsäädäntö ei pysy
digitalisaation kyydissä.
Lopuksi
Liiketoiminnan
digitalisaatiossa on paljon hyvää ja se on nykyään lähes pakollista jos haluaa
pärjätä markkinoilla. Yritysten tulisi kehittää jatkuvasti toimintamenetelmiään,
mutta se tulisi tehdä järkevästi. Digitalisaatio kehittyy uusien keksintöjen
avulla jatkuvasti ja yritysten on pysyttävä kehityksessä mukana.
Kommentit
Lähetä kommentti